Tiedote: Jaakko Salonen, 85, heitti kylmän kiven veteen – ”Sinne molskahti”

Kansanperinteen mukaan Jaakko heittää kylmän kiven veteen 25.heinäkuuta. Näin tapahtui myös Hämeenlinnassa, kun 85-vuotias Jaakko Salonen kuljetti kylmälaukussaan sopivan kylmän kiven ja viskasi sen järveen.

”Kyllähän sitä kansanperinteitä täytyy kunnioittaa. Itselläni on jo sen verran kilometrejä takana Jaakkona olemisessa, että eiköhän se vesikin tykkää, kun tällainen kokenut heittäjä sinne yhden kiven tuuppaa”, kommentoi Jaakko Salonen, 85 vuotta, ja lauleli samalla Jaakko-kultaa.

Jaakko heittää perinteisesti 25.7. kylmän kiven veteen!

Jaakon kanssa kivenheittoretkelle saapui Seuralaisensa Esa Korvajärvi, 72 vuotta. Esa on eläkeläisenä työllistänyt itsensä vanhusten ystävänä Suomen ensimmäisessä vanhusseurapalvelu Seuranassa. Esa ajaa Jaakon luokse hoivakotiinsa joka torstai, ja sieltä tämä ystäväpari suuntaa parin tunnin retkelle Jaakon toiveiden mukaan. Milloin mennään kirjastoon, milloin taidemuseoon, milloin sukulaisille kahville, milloin ulkoilemaan – kiireettä ja läsnäollen. Esan mielestä on hienoa, että samalla tulee tuettua Jaakon toimintakykyä ja liikuttua kävellen ”Tekee hyvää lihaksille.”

Hämeenlinnalaiselle Jaakolle poikansa Jouni on tilannut Seuranan palvelun, hoivakotiarjen iloksi. Nyt kahden vuoden säännöllisten tapaamisten jälkeen poika on iloinen, kun isä on saanut säännöllisen ystävän eläkeikäisestä Esasta. Omat ystävät kun eivät enää pysty käymään kyläilemässä, ja arjen iloksi ja virkistykseksi isä kaipaa sosiaalisia kiireettömiä hetkiä. Tapaamisten myötä Jaakon mieliala ja toimintakyky ovat kohonneet.

Suomen ensimmäinen vanhusseurapalvelu Seurana mahdollistaa asiakkailleen kotona ja hoivakodissa merkityksellisiä ja kiireettömiä virkistyshetkiä yhdessä eläkeikäisen Seuralaisen kanssa. Nämä ystäväparit tekevät mukavia asioita yhdessä, mielialan ja toimintakyvyn kohistessa ylöspäin. Työllistämme 500 eläkeläistä ympäri Suomen vanhusten Seuralaisiksi, näin kaksi senioriryhmää saavat hyvää.

Lisätietoja ja kuvia, sekä mahdollisuudet päästä Jaakon ja Esan tapaamisiin mukaan näkemään mitä tällainen ”järjestetty” ystäväpari tekeekään:

Mirka Saarinen

toimitusjohtaja, perustaja – Seurana Oy

0405553235, mirka.saarinen@seurana.fi

ILMAINEN TUTUSTUMISKÄYNTI!

Toimintakyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi meillä on aikaa tehdä asioita yhdessä – varaa nyt ilmainen tutustumiskäynti soittamalla numeroon 040 555 3235 tai lähettämällä viesti.

Soita 040 5553235 Lähetä viesti