”Mulla alkaa nyt voimavarat olemaan vähissä, en enää jaksa tätä jatkuvaa samojen asioiden kertausta.” ”Syksy tulee, en tiedä kuinka selviän työstä, omien lasten hoidosta ja sitten vielä isän muistisairaus, mikä on niin raskasta, kun en pysty olemaan isän luona päivittäin.”

Kuulostaako tutulta? Nämä ovat lainauksia keskusteluistamme meidän muistisairaiden senioreidemme lasten kanssa.

Meillä on aikaa myös sinun läheisellesi.

Listasimme 7 vinkkiä muistisairaiden asiakkaidemme perheille. Auttaisivatko nämä myös sinua?

1.     Hyväksy muutos

Muistisairaus on koko perheen sairaus – näin sanotaan. Ja tottahan se on, se vaikuttaa niin sairastuneeseen kuin koko lähipiiriin. Koska kyseessä valitettavasti etenevä sairaus, tutkaile ja valmistaudu tulevaan kartoittamalla keinot, millä selviätte yhdessä kotona tai etänä vanhempaa auttaen, itseäsi väsyttämättä. Sekä tietenkin siksi, että rakkaimpasi saa parasta mahdollista hoivaa ja virkistystä jo heti alusta alkaen.

2.     Anna itsellesi kiitosta

Sinä teet takuulla parhaasi! On ok, että välillä väsyttää, pinna voi olla kireällä, mutta oletkin usein asioista vastaavana 24 tuntia vuorokaudessa ilman taukoja – ei siis ihme että väsyttää. Nauti pienistä hyvistä hetkistä sekä muistele ilolla terveitä aikoja – ja anna itsellesi kiitosta, että jaksat nyt olla tukena ja apuna, kun läheisesi on sairastunut. Nauti myös välillä tilanteen tuomasta huumorista, vaikka siitä mustastakin.

3.     Etsi itsellesi tukea

Älä jää ajatustesi kanssa yksin. Etsi tukiryhmiä muistisairaiden läheisille joko kunnastasi tai sitten vaikka Facebookin tukiryhmistä. Tärkeintä, että joku tietää vaiheen, mitä elät ja saatte kokea, nauraa ja itkeä yhdessä. Myös paras ystäväsi voi auttaa, vaikka ei tietäisikään omasta kokemuksesta muistisairaudesta, hän pystyy kuuntelemaan ja keksii takuulla välillä jotain muuta kivaa ajateltavaa sinulle.

Jos olet vielä työelämässä, kerro esimiehellesi ja kollegoillesi tilanteesta. He ymmärtävät takuulla.

4.     Ota taukoja

Tunnista, milloin rajasi tulevat vastaan ja ota taukoja! Se voi olla vaikka päivittäinen puolen tunnin kävely tai viikoittainen pidempi jooga- ja kahvihetki omaan parhaan ystävättären kanssa. Sellainen, mihin pääset helposti ilman suuria järjestelyitä, vaikka sukulaisen antamalla hoitoavulla tai sitten varmista vaikka viikoittainen säännöllinen apuhetki ulkopuoliselta taholta. Pääasia, että järjestäminen ei vie voimia, vaan tiedät että apu tulee säännöllisesti. Etenkin kaikille teille, jotka olette työelämässä, suosittelemme tätä suunnittelua paljon. On jo tarpeeksi rankkaa hoitaa ne työtkin, ja lisäksi kaikki muut omat asiat ja sairastuneen asiat

5.     Aseta realistisia viikkotavoitteita

Älä väsytä itseäsi liiallisella suorittamisella ja huonolla omalla tunnolla, että jotain jää tekemättä. Hoivaaminen on työtä, ja siinä ei aina ehdi tehdä kaikkia haluamiaan koti- ja muita töitä. Ota vaikka tavoitteeksi yksi kotitaloustyö per päivä, ja kiitä itseäsi illalla, että tulihan se tiskaus tehtyä.

6.     Älä ajattele, mitä muut ajattelevat

Liikut sitten kaupungilla asioilla muistisairaan kanssa tai istut kahvipöydässä sukulaistenne kanssa. Jos muistisairas kysyy samaa asiaa uudestaan ja uudestaan tai puhuu jostain aivan eri asiasta kuin muut tilanteessa, älä nolostu ja ajattele mitä muut ajattelevat. Kaikki ymmärtävät kyllä ja ei sinun sitä tarvitse hävetä. Meillä kaikilla on muistisairaita tuttavia ja tiedämme, että eivät tahallisesti puhu nk. vääriä asioita. Ole ylpeä, että sinulla on juuri tämä muistisairas rinnallasi.

7.     Huolehdi itsestäsi

Pidä huolta niin fyysisestä kuin henkisestäkin kunnostasi. Liiku, ajattele positiivisesti ja yritä aina löytää aikaa kävelylle, joogaan, ryhmäliikuntaan – mikä ikinä antaakin sinulle energiaa ja luustolle voimaa kohti omaa vanhuutta.

Voimia ja energiaa, teet hienoa työtä muistisairaasi kanssa!

Terveisin, Seurana

Seuranan viesraskirja asiakkaille.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.